انسولین بازال جدید هفتگی به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند تا قند خون خود را مشابه با انسولین بازال روزانه کنترل کنند

22 مارس 2021 - بر اساس نتایج فاز دوم یک آزمایش بالینی، یک تزریق هفتگی از انسولین پایه(بازال) جدید از نظر اثربخشی و ایمنی با تزریق روزانه ی انسولین پایه موجود در بازار مشابه است، و البته مزیت دیگر آن میزان کمتر دوره های افت قند خون در مقایسه با انسولین پایه ی روزانه است. این مطالعه، که در جلسه سالانه انجمن غدد درون ریز 2021-ENDO 2021- ارائه خواهد شد، یک داروی تحقیقاتی به نام انسولین بازال Fc یا BIF[1]، را با انسولین دگلودک روزانه که یک انسولین طولانی الاثر است در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مقایسه کرد.

دکترJuan Frias ، محقق اصلی این تحقیق و مدیر پزشکی انستیتوی تحقیقات ملی در لس آنجلس، کالیفرنیا، گفت: نتایج مطالعه ی ما نشان داد کهBIF ، نویدی برای عرضه ی یک انسولین پایه با تزریق هفتگی در آینده ی نزدیک است و می تواند پیشرفتی در انسولین درمانی باشد.

دکترFrias ، گفت: کاهش تعداد تزریقات با انسولین هفتگی می تواند تعهد بیمار را به انسولین درمانی بهبود بخشد و نتایج بهتری را نسبت به انسولین های پایه که باید بطور روزانه تزریق گردد، ایجاد کند. وی افزود: دوز یک بار در هفته، همچنین ممکن است تمایل بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای شروع انسولین درمانی را زمانی که داروهای خوراکی دیگر به تنهایی برای کنترل قند خون آنها کافی نیست، افزایش دهد.

این کارآزمایی بالینی 32 هفته ای بر روی 399 بیمار انجام شد. همه بیماران به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و تحت درمان با انسولین پایه همراه با داروهای خوراکی ضد دیابت بودند.

بیماران به طور تصادفی در یکی از سه گروه درمانی قرار گرفتند: تزریق یک بار در هفتهBIF ، در یکی از دو دوز مختلف (با اهداف مختلف برای سطح قند خون ناشتا) و یا تزریق استاندارد یک بار در روز با انسولین دگلودک. یک هدف قند خون ناشتا برای بیمارانی که BIF دریافت می کردند، 140 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر بود و دیگری در حد یا کمتر از 120 میلی گرم در دسی لیتر بود. هدف قند خون ناشتا برای انسولین دگلودک، 100 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر بود.

محققان گزارش دادند که کنترل طولانی مدت قند خون(هموگلوبینA1c ) بیمارانی که از BIF استفاده کردند، مشابه با گروه انسولین دگلودک بود. داده های این کارآزمایی نشان داد که میانگین هموگلوبینA1c  شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه 8.1 درصد بود و در پایان مطالعه برای گروه BIF به میزان 0.6 درصد و برای انسولین دگلودک به میزان 0.7 درصد کاهش یافت.

علاوه بر این، استفاده از BIF منجر به کاهش قابل توجهی در نرخ هیپوگلایسمی، یا افت قند خون (کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر) شد. افت شدید قند خون درمان نشده، عارضه خطرناکی است که می تواند باعث تشنج، از دست دادن هوشیاری و مرگ شود. دکتر Frias گفت: پتانسیل عمل BIF نسبت به انسولین های پایه روزانه، یکنواخت تر و قابل پیش بینی تر است که ممکن است در پایین آمدن نرخ افت قند خون نقش داشته باشد.

وی گفت: در مورد ایمنی، مشخصات عوارض جانبی BIF، با انسولین دگلودک قابل مقایسه است.

دکتر Frias، گفت: به دلیل داده های امیدوار کننده ی ما، تحقیقات بیشتر با BIF بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و سایر جمعیت های بیماران مبتلا به دیابت نوع 2  آغاز شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-weekly-insulin-patients-diabetes-similar.html

 



[1]basal insulin Fc